Kfarabida – The church of Sts Sergius and Bacchus

كنيسة مار سركيس وباخوس, Kfar Aabida, Lebanon

Other Details

كنيسة مار سركيس وباخوس

Kfar Aabida

Batroun

North

كنيسة مار سركيس وباخوس - كفرعبيدابوشر بناء الكنيسة سنة ١٩١٢ على أنقاض كنيسةٍ صغيرة أقدم، هندستها فريدة نيو رومانيّة تعلوها قبة مسدّسة. عام ١٩٨٨ رمّمت الكنيسة والساحة بما يتناسب مع الهندسة المعماريّة، وأضيفت إليها مجموعة من الزجاجيّات. تحوي الكنيسة على لوحةٍ قديمةٍ لمار سركيس وباخوس للفنّان كنعان ديب تعود لسنة ١٨٤٤.The church of Sts Sergius and Bacchus - KfarabidaThe church was built over an older one in 1913, according to a neo romanesque style with a heptagonal bell tower. In 1988 the church and the place were renovated and stained glass windows decorated the building. The church contains an old painting of Sts Sergius and Bacchus by Kanaan Dib dating back to year 1844.

Visited 588 times, 1 Visit today

Reviews are disabled, but trackbacks and pingbacks are open.

Related Listings

Ajaltoun – The church of St Zakhia (St Nicolas)

Saint Zakhia's Cathedral, Ajaltoun, Lebanon

كنيسة مار زخيا القديمة

Aajaltoun

Keserwan

Mount Lebanon

كنيسة مار زخيا القديمة - عجلتون

بُنيت الكنيسة الأولى سنة ١٦٧٢، وكرّسها البطريرك إسطفان الدويهيّ. سنة ١٨٢٨ كانت الكنيسة أصبحت ضيّقة، فأُخذت جحارتها، بالإضافة إلى حجارة كنيسةٍ قديمةٍ مهجورةٍ على اسم مار عبدا، كانت تخصّ آل الشمالي قبل نزوحهم إلى بلدة سهيلة. كان البناء بسعي الخوري نقولا صفير. الكنيسة كناية عن عقدٍ مُصالب ينتهي بحنية. تضمّ أربعة مذابح: مار زخيا، السيّدة، القلب الأقدس، مار يوسف. الكنيسة تحافظ على طابعها الأصليّ بنقوشها وزخرفتها الملوّنة والأشكال الهندسيّة على الجدران والأسقف.

The church of St Zakhia (St Nicolas) - Ajaltoun

The first church was built in 1672, and dedicated by Patriarch Estefan el Douwaihy. In 1828 the church became too small for the increasing number of villagers. With the help of Fr Nkoula Sfeir, two old churches were dismantled: the old St Zakhia and an old ruined chapel dedicated to St Abda that belonged to the Chemaly family that moved to Shaileh. The stones were used to build the new church. The structure is a crossed vault, with four altars: St Zakhia, the Madonna, the Sacred Heart, and St Joseph. The church still conserves its original decorum with colored floral motifs and arabesques.

Aandqet – The church of St Chalita (Artemius)

Saint Challita Church، Aandqet, Lebanon

كنيسة مار شليطا

Aandqet

Akkar

Akkar

كنيسة مار شليطا - عندقت

الدّير الأوّل الذي بُني في الموضع يعود لأواخر القرون الوسطى. أمّا الكنيسة فتعود للقرن السابع عشر، تجدّدت عدّة مرّات وكان آخرها سنة ١٩٠٥ حين أخذت شكلها الحاليّ. الكنيسة مبنيّة بالحجر البازالتيّ الأسود، وهي عقد مُصالب ينتهي بحنية. تحوي الكنيسة لوحةً لمار شلّيطا من عمل الفنّان هارمانديان، تعود لسنة ١٩٣٥.

The church of St Chalita (Artemius) - Aandqet

The first monastery built on the spot dates back to the low middle ages. The church was built in the XVIIth century and was restored many times. The current shape dates back to 1905. The structure is a crossed vault single nave that ends with an apse, built with black basalt stone. The church holds a painting of St Chalita (Artemius) made by Harmandian in 193

Eddeh el Batroun – St Sabba’s church

كنيسة مار سابا الأثريّة St.Saba church, Edde, Lebanon

كنيسة مار سابا

Edde El-Batroun

Batroun

North

كنيسة مار سابا - اده البترون
بناها الصليبيون في القرن الثاني عشر. كانت قديمًا مغطات بالكامل بجداريات بيزنطيّة لم يسلم منها سوى القليل رممت سنة ٢٠١٢.
كنيسة مار سابا هذه، سبق للبطريرك إسطفان الدويهي أن أشار اليها عندما إستطاع ان يقرأ فيها مدوَّنةً سريانية تَصِف إنتصاراً احرَزَهُ الموارنة عندما ردّ وا هجومًا شنَّه السلطان بيبرس على طرابلس في العام 1266، مما أتاح للدويهي ان يحدّد العهد الذي تعود اليه جدرانيات هذه الكنيسة ومما يفسر الهندسة الدفاعية والنشابيات.
ويتابع الدويهي قائلاً أن الموارنة شيَّدوا عندئذٍ عدَّة كنائس إحتفالاً بإنتصارهم هذا، ورسموا صوراً تخليداً له. وهناك مقطع لا يزال مرئياً في الاطار الذي يعلو صورة رقاد العذراء. ومن ذلك العهد العائد الى ما بعد العام 1266 يمكننا ان نرى صورةً للعذراء جالسةً وحاملةً طفلها. هذه القصة سردها الدويهي في كتاب تاريخ الازمنة.

St Sabba’s church - Eddeh el Batroun
Built by the Crusaders during the twelve century and covered entirely by byzantine frescoes (few remain today) and restored in 2012.
This church was mentioned by patriarch Al Douaihy, in his book Tarikh Alazmina when he depicted syriac engravings on the frescoes narrating a Maronite victory over the Mamluk sultan named Bybars upon his assult on Tripoli in 1266, this information allowed Douwaihy to date the frescoes, and explains the military structure of the church. This event is still visible in the frame of the Madona’s fresco dedicating the church to the great victory of the Maronites.