Yammouneh – The Fountain of the Forty Martyrs

Yammouneh, Lebanon

Other Details

نبع الأربعين شهيد

Yammouneh

Baalbek

Baalbek-Hermel

نبع الأربعين شهيد - اليمّونة هو نبعُ ماءٍ طبيعيّ بقربه آثار رومانيّة. هذه الآثار تحوّلت إلى كنيسةٍ وديرٍ في العهد البيزنطيّ، وحافظ المكان على الإسم الذي يشير إلى شهداء سبسطية الأربعون. " The Fountain of the Forty Martyrs - Yammouneh" The fountain is a natural water source. Near the source, the Romans built some structures that were later converted into a church and a monastery during the Byzantine era. The ruins of the buildings are still visible, and the place has retained its dedication to the forty martyrs of Sebastopolis.

Visited 457 times, 5 Visits today

Reviews are disabled, but trackbacks and pingbacks are open.

Related Listings

Aqoura – The church of Sts Peter and Paul

Saint Peter and Paul, Aaqoura, Lebanon

كنيسة مار بطرس وبولس

Aaqoura

Jbeil

Mount Lebanon

كنيسة مار بطرس وبولس - العاقورة

الكنيسة عبارة عن مغارة كانت مدفنًا لكهنة أدونيس وتحوي عدّة نواويس، وثلاث اعمدة تنضح الماء كانت قديمًا لنذور العواقر. وثّق المغارة العالم إرنست رينان والمفوّضيّة السّامية الفرنسيّة، لكنّ العديد من معالم المدفن خرّبت جرّاء البحث عن الطمائر. على الجدار الشرقيّ داخل الكنيسة كتابة منقوشة باللغة السريانيّة وهي مختلفة من حيث الاسلوب، لأنّها منقوشةٌ بشكلٍ عاموديٍّ وليس افقياً. وقد فسّر علماء الآثار هذه الظاهرة أنّه في القرن السابع للميلاد زمن الامويّين ذهبت بعثات نسطوريّة الى الصين. وهذا ما يفسّر الاسلوب العامودي في الكتابة الآراميّة المنقوشة، فهؤلاء تأثروا بالكتابة الصينيّة العاموديّة كالكتابات السريانيّة في شيان التي تعود للحقبة نفسها. رمّم المذبح سنة ١٨٩٥، والواجهة الأماميّة سنة ١٩٥٢.

The church of Sts Peter and Paul - Aqoura

The church was a funerary cave for the priests of Adonis, it holds many sarcophaguses and three columns that pour water. The cave was studied by Ernest Renan and the archeologists of the French high commissariat. The church holds a VIIth century Syriac calligraphy that is distinct since it was written vertically, which relates to the Nestorian monks who went to missions during the Umayyad era and reached China. There they were influenced by the mandarin calligraphy and began writing Syriac in this manner. The stella of Xian uses the same type of writing and dates back to that era. The church was plundered by tomb raiders, the high altar was restored in 1895, and the entrance in 1952.

Kfarkekhly Amchit – The church of St John the Baptist

Saint John the Baptist Church - كنيسة مار يوحنا المعمدان, Aamchit, Lebanon

كنيسة مار يوحنّا المعمدان

Aamchit

Jbeil

Mount Lebanon

كنيسة مار يوحنّا المعمدان - كفركخلي عمشيت

بُنيت كنيسة أولى في الموضع سنة ١٧٥٠ على اسم مار روحانا. أواخر القرن التاسع عشر وُسِّعت على شكل عقدٍ مُصالبٍ وكُرّست على اسم مار يوحنّا المعمدان لتُصبح كنيسةً رعائيّة. تضمّ الكنيسة ثلاث لوحات محليّة الصنع: عماد المسيح، مار روحانا ومار يوسف.

The church of St John the Baptist - Kfarkekhly Amchit

The first church was built in 1750 and dedicated to St Rouhana. The current large crossed vaulted structure was built in the late XIXth century and dedicated to St John the Baptist as a parochial church. The church holds three locally made paintings: The Theophany, St Rouhana, St Joseph.

Beit Chabab – The church of St Anthony the Great

Eglise Saint-Antoine le Grand, Beit Chabeb, Lebanon

كنيسة مار أنطونيوس الكبير

Beit Chabab

Metn

Mount Lebanon

كنيسة مار أنطونيوس الكبير - بيت شباب

بَنت عائلة الأشقر كنيسة على إسم القدّيس أنطونيوس الكبير، حوالي سنة ١٨٤٨. سنة ١٩٥٧، هُدمت الكنيسة القديمة التي كان قد صدّعها الزلزال، وبُنيت على أنقاضها كنيسةً حديثةً، على عهد رئيس الدير الأب أنطونيوس راشد أبي يونس. هذه الكنيسة تتبع بهندستها شكل البازيليك، وهي مؤلّفة من ثلاثة صحون تفصل بينها العواميد. لقد اكتست بجدرانيّات رسَمها الفنان أسعد رنّو سنة ١٩٦٦.

The church of St Anthony the Great - Beit Chabab

The first church was built by Al Ashkar family in 1848. It was destroyed after its walls were weakened by the earthquake of 1957 and the new church was built by Fr. Antonios Rashed Abi Younes according to a basilical plan with three naves separated by a row of columns. The church was decorated with frescoes by Asaad Renno in 1966.