محبسة مار شلّيطا - وادي المذابح حدشيتوادي المذابح هو من روافد الوادي المقدَس، وفيه محبسة مار أرتاميوس (شليطا) وتعود للقرن الحادي عشر. مؤلّفة من عقد سريريّ ينتهي بحنية نصف دائريّة، البناء أصبح اليوم أثرًا. في الموقع بقايا عظام بشريّة.The Hermitage of St Chalita - The valley of Mazabeh HadsheetThe valley of Mazabeh is a part of the Holy Valley descending from Hadsheet. In the valley stands the hermitage of St Artemius (Chalita in syriac) dating back to the XIth century. The building is in ruins consisting of a cribbed vault ending with a semi circular apse. The church contains remains of human bones.
كنيسة مار سابا الأثريّة St.Saba church, Edde, Lebanon
كنيسة مار سابا
Edde El-Batroun
Batroun
North
كنيسة مار سابا - اده البترون بناها الصليبيون في القرن الثاني عشر. كانت قديمًا مغطات بالكامل بجداريات بيزنطيّة لم يسلم منها سوى القليل رممت سنة ٢٠١٢. كنيسة مار سابا هذه، سبق للبطريرك إسطفان الدويهي أن أشار اليها عندما إستطاع ان يقرأ فيها مدوَّنةً سريانية تَصِف إنتصاراً احرَزَهُ الموارنة عندما ردّ وا هجومًا شنَّه السلطان بيبرس على طرابلس في العام 1266، مما أتاح للدويهي ان يحدّد العهد الذي تعود اليه جدرانيات هذه الكنيسة ومما يفسر الهندسة الدفاعية والنشابيات. ويتابع الدويهي قائلاً أن الموارنة شيَّدوا عندئذٍ عدَّة كنائس إحتفالاً بإنتصارهم هذا، ورسموا صوراً تخليداً له. وهناك مقطع لا يزال مرئياً في الاطار الذي يعلو صورة رقاد العذراء. ومن ذلك العهد العائد الى ما بعد العام 1266 يمكننا ان نرى صورةً للعذراء جالسةً وحاملةً طفلها. هذه القصة سردها الدويهي في كتاب تاريخ الازمنة.
St Sabba’s church - Eddeh el Batroun Built by the Crusaders during the twelve century and covered entirely by byzantine frescoes (few remain today) and restored in 2012. This church was mentioned by patriarch Al Douaihy, in his book Tarikh Alazmina when he depicted syriac engravings on the frescoes narrating a Maronite victory over the Mamluk sultan named Bybars upon his assult on Tripoli in 1266, this information allowed Douwaihy to date the frescoes, and explains the military structure of the church. This event is still visible in the frame of the Madona’s fresco dedicating the church to the great victory of the Maronites.
الكنيسة في الأساس مبنيّة بحجارة معبدٍ رومانيّ بُني في زمان الإمبراطور انطونان التقيّ كما تشير النقوش اليونانيّة على جدرانها. تحوي الكنيسة على عدّة آثار من المعبد القديم كتمثال صنمٍ في آخرها. في القرون الوسطى تزيّنت الكنيسة بمجموعة من الجداريّات ما زال قسمٌ منها ماثل. الكنيسة كناية عن بناء بنمط بازيليكيّ بثلاث أسواقٍ وعقدٍ سريريّ. في عهد المماليك إستُعملت هذه الكنيسة كخانٍ للمُسافرين، وفي بداية العهد العُثماني إستُعملت إسطبلاً للخيل في قسمٍ منها، وفي القسم الآخر أُنشئت معصرة للزيتون. وآلت ملكيتها لمشايخ آل حمادة الشيعة. وفي أوآخر القرن الثامن عشر قَدَمَ الشيخ وهبه الدحداح الأول من كسروان وإستملك بلاط، فَحوَّل الإسطبل الذي أصبح من أملاكه الى كنيسة على إسم مار الياس وأعاد ترميمها، فكرَّسها المطران يوسف المريض في 4 كانون الأول ١٨٧٠. وفي العام ١٩١٩ ضربتها صاعقة، فأعاد الشيخ إسكندر كنعان وهبه الدحداح ترميمها. وفي العام ١٩٧٨ قامت المديريّة العامّة للآثار بترميمها على الشكل الذي تقوم عليه الآن. تضمّ الكنيسة لوحةً لمار الياس من عمل كنعان ديب الدلبتاوي.
The church of St Elias - Blat Byblos
The church was built with the spolias of an ancient roman temple built during the reign of the emperor Antoninus the pious. The church holds many remanences of the temple : greek inscriptions and an idol. The church’s structure is a three naved basilical plan with a crib vault. It used to be covered with frescoes some of them can be seen today. During the Mamluk’s era the church was converted into a caravanserai. Later on it was converted into a stable and an olive pressing mill and remained so during the Ottoman era when it became property of the Shia lords of the Hemade family. The church was bought by the Sheikh Wehbe el Dahdah when he came from Kesserwan and bought the village of Blat. The church was reconsecrated and dedicated to the Saint Elias the Prophet by bishop Youssef el Marid of the 4th of december 1870. It was damaged by a lightning stroke and restored in 1919 by Sheikh Kanaan Wehbe Dahdah. The church was renovated by the Lebanese Directorate General of Antiquities in 1978. The church holds a painting of Elias by Kanaan Dib.
بُنيت الكنيسة الأولى مع قدوم المسيحيّين إلى البلدة في القرن الثامن عشر، وكانت كنيسة صغيرة قليلة الإرتفاع تعرف بالقبو. تعرّضت هذه الكنيسة للتخريب في أحداث سنة ١٨٦٠. سنة ١٩١٤ ومع ازدياد عدد الأهالي، تقرّر بناء كنيسةٍ أكبر في الموضع عينه. فبدأ المشروع في عهد المطران بولس بصبوص والخوري بطرس كسّاب، نفّذه المعمار الياس قسطنطين من عبرا. وهي كنيسة بسوقٍ واحد ينتهي بحنية وسقف قرميد. في ستّينيات القرن العشرين أضيفت إلى قبّتها برج للجرس عند الواجهة الغربيّة. اللوحة التصويريّة من عمل راجي الحاج تعود لسنة ١٩٣٩. تعرّضت الكنيسة للعبث سنة ١٩٨٥ مع تهجير المسيحيّين من شرق صيدا، وأخذَت حلّةً جديدةً بالترميم في أواخر تسعينات القرن العشرين.
The church of St George - Qrayeh Sidon
The first church was built with the settlement of christians in the region in the XVIIIth century. It was known as the Qabou (the cellar) hence it was a small structure. It was sabotaged in the war of 1860. In 1914 with the growth of the congregation, the village needed a new church. The construction began during the pontificate of Bishop Boulos Basbous and Fr. Boutros Kassab, construction was executed by Elias Constantin from Abra. The church is of a single nave ending with an apse, and a brick roof. During the late sixties a bell tower was added to the original old one on the western side. The painting is the work of Raji el Hajj 1939. The church was sabotaged during the civil war in 1985, and restored in the last decade of the XXth century.
Reviews are disabled, but trackbacks and pingbacks are open.