كابيلّات مار نقولا (مار زخيا) وسيدة البزاز - بحديدات
Behdaydat
Jbeil
Mount Lebanon
كنائس مار نقولا (مار زخيا) و سيّدة البزاز كابيلَّتان مُهدَّمتان متلاصقتان، تعودان للقرن الثاني عشر. رُمِّمتا مؤخرًّ, واحتفلت رعيّة مار تيودوروس بحديدات بتبريك واعلان انتهاء اعمال الترميم في عام ٢٠١٩. لوحة مار نقولا في كنيسة الرعيّة تعود للقرن التاسع عشر وهي من عمل الرسّام البولوني بول شلافاك.The chapels of St Nicholas (Zakhya) and our Lady of milk, are two adjacent medieval ruins of chapels dating back to the twelfth century. They were restored lately and reconsecrated in 2019. The painting of St Nicholas dates back to the ninetieth century and is the work of the polish painter Paul Shlavak
على تلة مشرفة في البلدة ترتفع قلعة عسكرية حصينة. وتعلو القلعة حوالى 500 متر عن سطح البحر ويعود تاريخ بنائها الى ملوك جبيل الفينيقيين الذين اشتهروا بالقصور والقلاع المنحوتة بالصخر، ثم سكنها ملك بابل “بختنصر”. وثمّة تماثيل رومانيّة بأوشحتها المعروفة تدلّ على أنّ الرومان احتلوها وبنوا فيها هيكلًا بأعمدة ضخمة بقاياها مشتتة في نواح عدة من سمار جبيل، وفي الحائط الجنوبي لكنيستها الأثرية. وقد بنى فيها الرومان أيضًا مسرحًا يدعى الراميّة، وهو مفروش بالإسمنت القديم، كما بنوا معاصر موجودة في الجنوب الغربي من القلعة. في القلعة خندق منحوت في الصخر يُملأ بالمياه لمنع دخول الغزاة، وبرج مراقبة وطاقات لفوانيس. في التقليد القديم يُروى ان مار لوجيوس وهو شفيع العيون والمعروف لدى السريان بمار نوهرا، قصد بلاد البترون للتبشير، ونال اكليل الشهادة بقطع الرأس ورميه في أحد آبار هذه القلعة بالذات. هذا البئر مازال مقصودًا الى اليوم للتبرك بمائه العجائبي الشافي لأمراض العيون. كذلك يذكر تقليد آخر ان مار يوحنا مارون قصد القلعـة، يوم تعيينه أسقـفًا على البترون سنة 676، واختارهـا حصـناً له بعـد خراب دير مـار مارون في سوريا. ولمّا أصبـح بطريركـًا سنة 685 نُقل مقـرّه الى كفرحي وبنى فيها ديرًا. بعد سقوط الامبراطورية البيزنطية، تعاقب على القلعة العرب والصليبيون، وأتى بعدهم المماليك ثم العثمانيون. الحكام اللبنانيون قديماً كان لهم نصيب في هذه القلعة، حيث سكنها الشيخ أبو نادر الخازن الذي ولّاه الأمير فخر الدين على مقدّمي البلاد.
Built by the phonecian kings of Byblos on a hill overlooking the coastline, the castle was used by the Babylonian king Baktensar. Later on in the classical period, the romans built a temple inside of it with a large atrium, nowadays the columns of the atrium are scatered all around the village and in the walls of the historical church. The romans also built a theater, and a winery in the western side of the castle. A watch tower and a protective water trench were added in the late classical period for protection. According to tradition St Logius the patron saint of eye illness, also known as Nohra in the Syriac world, preached in the lands of Batroun. He was sentenced to death during the Diocletian persecution by beheading in the castle patio. His head was thrown in a well nearby, still visited for its miraculous eye healing waters. According to another tradition, the first Maronite patriarch St John Maroun, and when he became bishop of Batroun in 676, resided in the castle after the devastation of the monastery of St Maroun on the Orontes in Syria. After he was elected patriarch in 685 he moved again to Kfarhay where he built a new monastery. After the fall of the Byzantine empire the castle was occupied by the Arabs, the Crusarders, the Mamluks and the Ottomans. During the reign of prine Fakhredyn the Second, the first Christian regent of the land Aby Nader Al khazin took hold of the castle and made it his headquarter.
Old twin church St Takla & Stephan, Chamat, Lebanon
كنيسة مار تقلا ومار أسطفان شامات
1230
Chamate
Jbeil
Mount Lebanon
هي كنيسة مزدوجة، قديمة جدٍّا، تقوم على أنقاض هيكلٍ وثنيّ، على إسم مار تقلا ومار إسطفان. لا يمكن تحديد زمن تحوُّلها من هيكلٍ وثنيّ ٍالى كنيسة، إنّما نستطيع ان نردّ هذه المرحلة تقريبيًّا الى العهد البيزنطيّ، إستنادًا إلى طريقة تنسيق الفسيفساء التي وُجدت في أرضها. وقد بقي من آثار الهيكل الوثنيّ أعمدة ذات أطنافٍ من الطراز الأيوني والدُوري قائمة داخلَ الكنيسة وخارجَها. وقد وُجد في هذه الكنيسة أحد الكتب البيعيّة الذي كُتب على هامشه أنّ البطريرك دانيال الشاماتي(1230-1239) قد كرَّس هذه الكنيسة، وحفر رسم الصليب على احد حجارتها تذكارًا لهذا التكريس. الكنيسة عبارة عن سوقَين تفصل بينهما قنطرتان، وفي كل سوقٍ منهما حنيَّة. وفيها مذبحان هما عبارة عن لوحٍ حجريّ يقوم على قاعدة عامودٍ ضخم. فلوحة مار تقلا ترتفع فوق الإفريز الحجريّ، وهي مرسومة بيد كنعان ديب، مؤرّخة سنة 1863. امّا اللوحة التي تمثّل مار إسطفان فهي من دون تاريخ، وترتفع على الحائط الجنوبي للكنيسة لوحة زيتية للسيّدة العذراء تحملها الملائكة، وهي من دون توقيع ولا تاريخ. وفي الماضي كان هناك رواق حجريّ ذو عقدَين يغطّي مسافةً أمام الكنيسة ولا تزال بقاياه بارزة. ولهذه الكنيسة بابان يقومان في جهتها الغربية. أما أعتابهما فهي عبارة عن اجزاء من أغطية نواويس حجرية يبرز في احدها حفرٌ متقنٌ لرأسَي عجلَينَ.
It is a rare double church, built over the ruins of a pagan temple, dedicated to St Thekle and St Stephen. It is hard to pinpoint the exact time of the conversion, yet the mosaic can help us date the church back to the Byzantine era. The leftovers of the pagan temple are some ionic and doric columns. The Maronite Patriarch Daniel of Chamat (1230-1239) dedicated the church and inscribed his dedication with a cross on the wall. The church consists of two naves separated by a set of columns ending with apses with two altars dedicated to both saints respectively. In the shrine of St Thekle stands her painting by the famous Kanaan Dib and dates back to 1863. Two other paintings adourne the church, both not signed and not dated, one for our lady the other for St Stephen. In front of the church stood once a narthex now in ruins. On the western wall are the two main doors over one of them is an old sarcophagus covered with two intercately carved bulls.
يعود تاريخ البناء إلى العام ١٧٠٦، تزامنًا مع عودة الموارنة التدريجيّة إلى أرضهم التي كانوا هُجِّروا منها بعد حملة المماليك. وقد بُنِيَت في أرض الشيخين حصن وصخر ولدا الشيخ ابو قانصوه فيّاض الخازن من غوسطا، لذلك تُعرَف بـ "عين شقيق". سكن الدير أوّلاً الرهبان الأنطونيّون سنة ١٧٢٠ الى سنة ١٧٣٩ بعدهم الرهبان الأرمن عام ١٧٥٠ ولكنّهم ما لبثوا أن تركوها بعد مدّة وجيزة. عقد فيها مجمع عين شقيق، سنة ١٧٨٦ عقب المجمع اللبنانيّ، أيّام البطريرك يوسف اسطفان، ومن أبرز المواضيع التي تداولها اعتماد دير بكركي مقرًّا للبطريركيّة، والتنسيق بين الأساقفة والأعيان ودور كلّ منهما في الأبرشيّة. كما وطرح قضيّة الراهبة هنديّة عجيمي التي حُرِمَت فيما بعد. وثبّت آباء المجمع عيد مار يوحنّا مارون، في اليوم الثاني من شهر آذار وكان يُحتَفَل به آنفًا في التاسع من شباط مع مار مارون. اختتم المجمع أعماله على عجل يوم الإثنين ١١ أيلول، بسبب وفاة المطران أرسانيوس شكري. اليوم، لم يبقَ من الدير سوى غرفتَين متلاصقتين بالكنيسة، وجدران غرفة ثالثة منفصلة. أمّا صورة السيّدة فهي بريشة كنعان ديب الدلبتاوي، قدّمها الخوري جرجس لطيف عام ١٨٥٤.
The church of Our Lady of Deliverance - Ain shqaiq Wata el Jawz
The church dates back to 1706, recurring with the Maronite’s return to there ancestral lands after the Mamluk’s campaign. The church was built in the land of the two lords brothers Hosn and Sakher sons of Abu Qanso Fayad el Khazen from Ghosta, hence the name Ain Shqaiq (brothers in arabic). The complex was inhabited first by the Antonine monks from 1720 to 1739 and for a short period by the Armenian monks in 1750. In this church was held the council of Ain Shqaiq in 1786, during the pontificate of Patriarch Youssef Estefan. The council decreed that the patriarchal residence should be in Bkerke, the nature of the relations between the bishops and the lords, the case of nun Hindye Ajaimy later excommunicated, and it appointed the feast day of St John Maroun on 2 March (it used to be celebrated on the same day as St Maroun.) The council came abruptly to an end on the 11th of September due to the death of bishop Arsanios Shekry. Today all what remains of the complex are two rooms adjacent to the church. The painting of the Madonna is by Kanaan Dib donated by Fr Gerges Lteif in 1854.
Reviews are disabled, but trackbacks and pingbacks are open.